- Na een korte dip na de coronapandemie zit online shopping weer in de lift, zo blijkt uit onderzoek van het CBS.
- 36 procent van de 75-plussers deed in het afgelopen halfjaar online-aankopen, tegen 93 procent van de jongeren.
- Er was vooral een stijging te zien in de verkoop van kaartjes voor concerten en culturele evenementen.
- Lees ook: Dit zijn de 10 grootste webshops in Nederland: het gat tussen Amazon en Bol wordt groter
Na een kortstondige dip na de coronapandemie neemt het aantal personen dat online aankopen doet weer toe. 78 procent van de Nederlanders kocht in de eerste helft van dit jaar iets bij een webshop. Dat is 4 procentpunt meer dan een jaar geleden en vergelijkbaar met coronajaar 2021.
Dat blijkt uit een enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onder 6000 consumenten van 12 jaar en ouder.
Er is wel een groot verschil in leeftijdscategorieën. Van de 25- tot 35-jarigen shopt 93 procent online. Onder 75-plussers gaat het om 36 procent, 2 procentpunt meer dan vorig jaar.
Flinke stijging aankoop van online concertkaartjes en streamen van films en muziek
De verkoop van digitale producten en diensten nam vergeleken met 2022 licht toe. Vooral de aankoop van online kaartjes voor concerten of culturele evenementen zat in de lift. Ook sloten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon af en nam het aantal downloads van films en muziek toe.
De verkoop van spullen is bijna gelijk gebleven
De verkoop van producten daarentegen, maakte nagenoeg een pas op de plaats. Meer dan de helft (57 procent) van de consumenten kocht via internet (sport)kleding, schoenen en accessoires, zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest gekochte online producten. Dat was ook zo in 2022, maar toen werden deze producten minder vaak online aangeschaft dan in 2023.
41 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar. Dat is iets minder dan vorig jaar. De enige productgroep die ten opzichte van vorig jaar meer in trek was, is verzorgingsartikelen.
Percentage klachten is fors afgenomen, van 56 procent naar 43 procent
43 procent van de mensen die online-aankopen deed, had klachten over de aanschaf. Dat is een stuk lager dan in 2021, toen 56 procent van de consumenten ontevreden was.
De meest genoemde klacht was te late levering van de bestelde producten: 33 procent van de online shoppers klaagde hierover, tegen 40 procent in 2021.
Andere veel genoemde klachten waren technische problemen bij bestellen of betalen, moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie en wettelijke rechten, en probleem bij het indienen van een klacht of de klacht niet goed afgehandeld werd.